Form by ChronoForms - ChronoEngine.com

W raporcie PWC pt. "Transport przyszłości", czyli perspektywa rozwoju transportu drogowego na przestrzeni lat 2020-2030 czytamy, że prognozowana średnioroczna dynamika wzrostu firm świadczących rozwiązania z zakresu RPA (Robotyzacja procesów poprzez wykorzystanie robotów software'owych) utrzyma się na poziomie 50% do końca roku 2022. Moim zdaniem te dane mogą być niedoszacowane, a wszystko za sprawą dynamicznie zmieniającego się oblicza logistyki w dobie kryzysu spowodowanego COVID-19.

Wszyscy możemy się zgodzić, że obecnie obserwujemy trudne sytuacje związane z zapewnieniem podstawowej kwestii - zachowania ciągłości realizowanych procesów. Coraz częściej spotykamy się z wyzwaniami, jak brak pracowników ze względu na chorobę, kwarantanna i czy brak możliwości szybkiego podłączenia do pracy zdalnej. Nie wspominając już o wzroście kosztów i pędzącej jak szalona konkurencji. Kiedy nie zachowujemy ciągłości realizowanych procesów, cierpi na tym ich jakość i terminowość. Między innymi z tych powodów 50 % trend wzrostu firm zajmujących się robotyzacją będzie się utrzymywał, a może nawet rósł!

Roboty software'owe mogą zostać wykorzystane do realizacji różnych zadań, w których zastępują człowieka. Procesy powtarzalne czy oparte na jasno określonych zasadach, mają świetny potencjał do ich robotyzacji. W firmach zajmujących się przesyłkami drobnicowymi bardzo często roboty odpowiadają za kontrolę statusów i ich poprawności, przekazywanie danych i wystawianie odpowiednich dokumentów. Ciekawym, praktycznym przykładem jest użycie robota w okresie piku przedświątecznego do ręcznej weryfikacji statusów przesyłek nadawanych u jednego z operatorów KEP, którego API było tak obciążone, że statusy pojawiały się z dużym opóźnieniem (ponad 24h). Inne często wdrażane przykłady to obsługa raportowania, weryfikacji odległości, rozliczeń czy  windykacji.

Przykłady można mnożyć. Oczywiście należy też sprawdzać i przeliczać czy potencjalne oszczędności przewyższą nadchodzące z wdrożeniem robotyzacji koszty. Tutaj polecamy szerokie spojrzenie na wzrosty w innych miejscach, takich jak:

  • eliminacja błędów (robot zawsze działa tak, jak go zaprogramujemy),
  • wysoka dostępność (brak urlopów, dni wolnych, praca w weekend),
  • wzrost zadowolenia pracowników (nie muszą już wykonywać powtarzalnych monotonnych czynności),
  • zwiększenie zadowolenia klientów (szybsza reakcja na potrzeby),
  • szybkie dostosowanie się do zmieniającego otoczenia  .

W dzisiejszych czasach cechy robotów są bardzo pożądane. Największą sztuką przy ich wykorzystaniu jest wybranie odpowiedniej drogi implementacji i "wykopanie" odpowiedniego procesu. O tym w  kolejnym wpisie…

  • Raport „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie”

    Information
    26.10.2022

    Polski Instytut Transportu Drogowego oraz Betacom S.A. przygotował dla Państwa raport:
    „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie”.
    Raport powstał na bazie wyników ankiety, przeprowadzonej w sierpniu i wrześniu

    ...
  • Polski Kongres Transportowy E-Logistics 2021 - 19-20 maja

    Information
    11.05.2021

    Polski Kongres Transportowy E-Logistics 2021 to jedno z największych i najważniejszych wydarzeń skierowanych do branży logistycznej. Co roku gromadziło liczne grono wystawców, zacnych prelegentów, liderów branży,  którzy dzielili się własnymi

    ...
  • Optymalizacja “last mile”

    Information
    15.01.2021

    Optymalizacja “last mile” z wykorzystaniem Google Maps, czy może systemu TMS i map dla transportu?
    Sprawdzam.


    Zanim przejdziemy do porównania jednego i drugiego rozwiązania zdefiniujmy krótko pojęcie optymalizacji tras, tak by wiedzieć, jakim

    ...
  • Mierzmy aby usprawniać. Porozmawiajmy o wskaźnikach.

    Information
    16.10.2020

    Na początek zastanówmy się nad KPI - ang. Key Performance Indicators, pl. Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Już niemal wszyscy doskonale rozczytują ten skrót, którego definicja wg Wikipedii brzmi: „KPI to finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako

    ...

KONTAKT.

Jeżeli masz pytania, napisz do nas

Form by ChronoForms - ChronoEngine.com
Damian Swoboda.nowy

Damian SwobodaPresales Consultant 

e-mail: dswoboda@betacom.com.pl

tel. +48 502 243 583