Poszukując informacji na temat zmieniających się trendów w logistyce dostaw w branży TSL, natknąłem się na ciekawy artykuł naszych kolegów „po fachu” zza oceanu.
Link do artykułu: https://blog.intellitrans.com/the-amazon-effect-its-not-just-for-b2c-anymore
Zachęcam Was do przeczytania podlinkowanego bloga od deski do deski. Moim zdaniem w bardzo trafny sposób wyjaśnia zależność pomiędzy poziomem i czasem obsługi logistycznej klienta detalicznego, a rosnącymi wymaganiami klientów w branży TSL.
Artykuł nie pozostawia nam złudzeń – wymagania klientów w branży TSL nie są uwarunkowane jedynie doświadczeniami zdobytymi w środowisku biznesowym. Zamiast tego, są one sumą doświadczeń zdobytych zarówno w pracy, jak i po powrocie do domu i prywatnych zakupach, realizowanych co raz częściej w formie online.
Okazuje się, że dostawa towaru na następny dzień, po złożeniu awizacji przez klienta, czy też „bezpłatna” dostawa ładunku w ramach miesięcznej subskrypcji, to również są wymagania dzisiejszego klienta który po powrocie z pracy dokonuje prywatnych zakupów statystycznie najczęściej na platformie tego e-commercowego giganta.
Ktoś mógłby powiedzieć, że tak duży wpływ Amazona ogranicza się do rynku USA i kilku wybranych europejskich krajów, a zatem „Efekt Amazona” nie dotyczy całej Europy, a już na pewno nie Polski… W 2019 roku Amazon wygenerował tylko w Europie 27 mld euro przychodu. (dla porównania Allegro około 0,55 mld). Taki wynik oznacza 37% udział w sprzedaży całego rynku e-commerce w Europie.
Jak jest w Polsce?
Zgodnie z raportem przygotowanym przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej (link na dole artykułu) rozpoznawalność Amazona wynosi 8%. To niewiele. Allegro? 84%. Tutaj musimy jednak pamiętać, że coraz więcej działań Allegro związanych z szeroko pojętym customer service jest inspirowanych rozwiązaniami wprowadzonymi przez Amazon.
Dla przykładu usługa Allegro SMART wprowadzona przez Allegro w 2018 (usługa umożliwia bezpłatne dostawy produktów w ramach miesięcznej lub rocznej subskrypcji), to odpowiednik usługi Amazon PRIME, wprowadzonej przez Amazon 10 lat wcześniej!
Tak więc również w Polsce, tzw. „Customer Experience”, a tym samym wymagania klientów w dużej mierze są kształtowane pośrednio przez rozwiązania firmy z siedzibą w Seattle.
Przeczytany wcześniej artykuł dotyczący Efektu Amazona zachęcił mnie do spojrzenia na potrzeby klientów w branży TSL z zupełnie innej, szerszej perspektywy. Jestem ciekaw, jakie są Twoje przemyślenia na ten temat – czy wśród klientów biznesowych w Twojej firmie zauważyłeś wymagania i potrzeby, pochodzące z rynku sprzedaży detalicznej?
Jeśli chciałbyś się z nami podzielić Twoimi spostrzeżeniami, zapraszam Cię do dyskusji na Linkedin, lub drogą mailową.
Źródła:
https://blog.intellitrans.com/the-amazon-effect-its-not-just-for-b2c-anymore
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf
https://ecommercenews.eu/top-10-online-stores-in-europe/
https://www.statista.com/statistics/934963/revenue-of-amazon-europe/