Form by ChronoForms - ChronoEngine.com

 

Efekt Amazona 

 

Poszukując informacji na temat zmieniających się trendów w logistyce dostaw w branży TSL, natknąłem się na ciekawy artykuł naszych kolegów „po fachu” zza oceanu.

Link do artykułu: https://blog.intellitrans.com/the-amazon-effect-its-not-just-for-b2c-anymore 

Zachęcam Was do przeczytania podlinkowanego bloga od deski do deski. Moim zdaniem w bardzo trafny sposób wyjaśnia zależność pomiędzy poziomem i czasem obsługi logistycznej klienta detalicznego, a rosnącymi wymaganiami klientów w branży TSL.

Artykuł nie pozostawia nam złudzeń – wymagania klientów w branży TSL nie są uwarunkowane jedynie doświadczeniami zdobytymi w środowisku biznesowym. Zamiast tego, są one sumą doświadczeń zdobytych zarówno w pracy, jak i po powrocie do domu i prywatnych zakupach, realizowanych co raz częściej w formie online.

Okazuje się, że dostawa towaru na następny dzień, po złożeniu awizacji przez klienta, czy też „bezpłatna” dostawa ładunku w ramach miesięcznej subskrypcji, to również są wymagania dzisiejszego klienta który po powrocie z pracy dokonuje prywatnych zakupów statystycznie najczęściej na platformie tego e-commercowego giganta.

Ktoś mógłby powiedzieć, że tak duży wpływ Amazona ogranicza się do rynku USA i kilku wybranych europejskich krajów, a zatem „Efekt Amazona” nie dotyczy całej Europy, a już na pewno nie Polski… W 2019 roku Amazon wygenerował tylko w Europie 27 mld euro przychodu. (dla porównania Allegro około 0,55 mld). Taki wynik oznacza 37% udział w sprzedaży całego rynku e-commerce w Europie.

Jak jest w Polsce?

Zgodnie z raportem przygotowanym przez Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej (link na dole artykułu) rozpoznawalność Amazona wynosi 8%. To niewiele. Allegro? 84%. Tutaj musimy jednak pamiętać, że coraz więcej działań Allegro związanych z szeroko pojętym customer service jest inspirowanych rozwiązaniami wprowadzonymi przez Amazon.

Dla przykładu usługa Allegro SMART wprowadzona przez Allegro w 2018 (usługa umożliwia bezpłatne dostawy produktów w ramach miesięcznej lub rocznej subskrypcji), to odpowiednik usługi Amazon PRIME, wprowadzonej przez Amazon 10 lat wcześniej!

Tak więc również w Polsce, tzw. „Customer Experience”, a tym samym wymagania klientów w dużej mierze są kształtowane pośrednio przez rozwiązania firmy z siedzibą w Seattle.

Przeczytany wcześniej artykuł dotyczący Efektu Amazona zachęcił mnie do spojrzenia na potrzeby klientów w branży TSL z zupełnie innej, szerszej perspektywy. Jestem ciekaw, jakie są Twoje przemyślenia na ten temat – czy wśród klientów biznesowych w Twojej firmie zauważyłeś wymagania i potrzeby, pochodzące z rynku sprzedaży detalicznej?
Jeśli chciałbyś się z nami podzielić Twoimi spostrzeżeniami, zapraszam Cię do dyskusji na Linkedin, lub drogą mailową. 

Źródła:
https://blog.intellitrans.com/the-amazon-effect-its-not-just-for-b2c-anymore 
https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020.pdf 
https://ecommercenews.eu/top-10-online-stores-in-europe/ 
https://www.statista.com/statistics/934963/revenue-of-amazon-europe/ 

  • Raport „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie”

    Information
    26.10.2022

    Polski Instytut Transportu Drogowego oraz Betacom S.A. przygotował dla Państwa raport:
    „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie”.
    Raport powstał na bazie wyników ankiety, przeprowadzonej w sierpniu i wrześniu

    ...
  • Polski Kongres Transportowy E-Logistics 2021 - 19-20 maja

    Information
    11.05.2021

    Polski Kongres Transportowy E-Logistics 2021 to jedno z największych i najważniejszych wydarzeń skierowanych do branży logistycznej. Co roku gromadziło liczne grono wystawców, zacnych prelegentów, liderów branży,  którzy dzielili się własnymi

    ...
  • Optymalizacja “last mile”

    Information
    15.01.2021

    Optymalizacja “last mile” z wykorzystaniem Google Maps, czy może systemu TMS i map dla transportu?
    Sprawdzam.


    Zanim przejdziemy do porównania jednego i drugiego rozwiązania zdefiniujmy krótko pojęcie optymalizacji tras, tak by wiedzieć, jakim

    ...
  • #1 Do roboty.

    Information
    17.11.2020

    W raporcie PWC pt. "Transport przyszłości", czyli perspektywa rozwoju transportu drogowego na przestrzeni lat 2020-2030 czytamy, że prognozowana średnioroczna dynamika wzrostu firm świadczących rozwiązania z zakresu RPA (Robotyzacja procesów

    ...

KONTAKT.

Jeżeli masz pytania, napisz do nas

Form by ChronoForms - ChronoEngine.com
Damian Swoboda.nowy

Damian SwobodaPresales Consultant 

e-mail: dswoboda@betacom.com.pl

tel. +48 502 243 583