Jak system TMS może pomóc zredukować puste przebiegi?
Temat artykułu być może jest nieco zaczepny, lecz z pewnością nie da się zaprzeczyć stwierdzeniu, że puste przebiegi i ich redukcja należą do głównych wyzwań firm transportowych.
Sytuacja w transporcie jest na tyle dynamiczna, że często dochodzi do poszukiwania kolejnego zlecenia transportowego dla prowadzonego przez spedytora kierowcy. W ostatniej chwili, „na już”. Często okazuje się, że do kolejnego załadunku kierowca musi przejechać kilkaset kilometrów na pusto.
Co w takiej sytuacji najczęściej robi spedytor?
Ustawia odpowiednie filtry na giełdach transportowych, wykonuje kilka telefonów do znajomych w branży, aktywnie poszukuje ładunku u wszelkich dostępnych zewnętrznych źródeł…
A jak wygląda wykorzystanie przez spedytora informacji, w jego oddziale, firmie?
Podczas wielu rozmów przeprowadzonych ze spedytorami odnotowaliśmy, że często nie wykorzystują informacji, które znajdują się bezpośrednio w ich otoczeniu – wewnątrz firmy.
Dobrym przykładem jest tutaj system TMS i informacje o wolnych zleceniach i pojazdach, znajdujących się w danym obszarze. Informacje te, jeśli są łatwo dostępne i aktywnie wykorzystywane przez spedytorów, mogą w znaczny sposób przyczynić się do wzrostu zyskowności danej trasy, a także redukcji pustych przebiegów. Sposobów weryfikacji tych informacji w systemach TMS jest co najmniej kilka. Oto niektóre z nich:
-
Filtrowanie tras, kierowców lub pojazdów w systemie TMS, po dacie oraz miejscu rozładunku (jeśli w TMS nie ma możliwości ustawienia filtrów, sugerowałbym eksport danych do excela i ustawienie odpowiednich filtrów w excelu).
-
Filtrowanie ładunków wprowadzonych do systemu TMS, nieposiadających przydzielonego transportu, po dacie oraz miejscu załadunku.
-
Filtrowanie zleceń i/lub pojazdów, po promieniu od danego punktu.
-
"Tunelowanie” trasy, tzn. wyszukiwanie wolnych zleceń znajdujących się w bliskim sąsiedztwie trasy danego pojazdu.
-
Wizualizacja wolnych zleceń i pojazdów na mapie.
Sposoby 1 lub 2 są powszechnie stosowane w systemach TMS i dostępne w większości systemów na polskim rynku.
Sposoby 3, 4 i 5 to rozwiązania rzadziej spotykane w systemach TMS, natomiast są równie skuteczne, a przede wszystkim bardzo intuicyjne dla użytkownika – spedytora.
Poniżej przedstawiam sposoby wyszukiwania ładunków w naszym autorskim systemie VIA TMS, są to sposoby 3 i 5, czyli wyszukiwanie po danym promieniu od pojazdu/zlecenia i wizualizacja zleceń oraz pojazdów na mapie.
Filtrowanie wolnych zleceń w VIA TMS.
Mapa wolnych pojazdów i ładunków w VIA TMS.
Na czerwono oznaczone są wolne ładunki, na niebiesko wolne pojazdy.
Podsumowując zagadnienie, informacje znajdujące wewnątrz firmy, jeśli są aktywnie wykorzystywane przez spedytorów, mogą stanowić istotne uzupełnienie informacji pozyskiwanych na zewnątrz (np. z giełdy transportowej), aby to się powiodło, ważna jest edukacja spedytorów w zakresie sposobów pozyskiwania informacji w ramach dostępnych narzędzi wewnątrz firmy, a także posiadanie narzędzi IT umożliwiających spedytorom szybkie wyszukanie kluczowych informacji.