Form by ChronoForms - ChronoEngine.com
Bialy

Optymalizacja “last mile” z wykorzystaniem Google Maps, czy może systemu TMS i map dla transportu?
Sprawdzam.


Zanim przejdziemy do porównania jednego i drugiego rozwiązania zdefiniujmy krótko pojęcie optymalizacji tras, tak by wiedzieć, jakim kryterium kierujemy się w poniższym porównaniu.
Optymalizacja trasy to proces znajdowania najbardziej opłacalnej dla „zestawu przystanków”. W tym przypadku wyrażenie to jest kluczowe, gdyż przy planowaniu często opłaca się wybór dłuższego czasu przejazdu. Wybieramy wówczas trasę z punktu A do B tylko dlatego, że np. będzie ona przechodzić drogami lokalnymi, czyli bez naliczania opłat za autostradę.Transport z punktu B do C z kolei, będzie wymagał takiego połączenia by jak najszybszej dostarczyć ładunek „na FIX”. Zatem optymalizacja powinna brać pod uwagę nie tylko najszybszy przejazd z punktu A do B, ale szereg ważnych zmiennych dotyczących wymagań klienta, liczby postojów na trasie czy dostępnej w danym czasie ilości aut i kierowców. 


Biorąc pod uwagę powyższe, czy Google Maps może być wykorzystany do optymalizacji planowania tras?

Google Maps to jedno z najbardziej przydatnych i powszechnie dostępnych na rynku narzędzi do planowania podstawowych schematów tras. Jest bezpłatne, proste w użyciu i nie wymaga szczególnych umiejętności obsługi po stronie użytkownika.

Dla zdecydowanej większości Google Maps to nieodłączny towarzysz podróży po Polsce i Europie. : )


Planowanie trasy w Google Maps działa w następujący sposób:

• Google Maps znajduje współrzędne szerokości i długości geograficznej dwóch adresów i wskazuje je na mapie;
• Wyszukując najszybszą trasę bierze pod uwagę takie czynniki, jak warunki drogowe w czasie rzeczywistym, czy odległość trasy;
• Wyznaczaja najkrótszą trasę i podaje kilka tras alternatywnych zależnych od odległości lub czasu;

Wskazówki w Mapach Google zawierają dokładny, przewidywany czas dotarcia do danego punktu. Narzędzia do planowania trasy łatwo znajdują najkrótszą trasę między dwoma lub nawet wieloma przystankami. Jednak optymalizacja trasy w firmach specjalizujących się w transporcie nie polega tylko na odkrywaniu najszybszej drogi z punktu A do B do C. Chodzi o znalezienie najkrótszej trasy od A do Z.


Mapy Google nie zostały zaprojektowane aby wytyczyć optymalną trasę składającą się z wielu punktów. Użytkownik musi ręcznie określić najbardziej efektywną kolejność punktów trasy, często nie zważając na proponowaną przez Google „optymalizację”.
Planowanie optymalnych tras wielopunktowych w Google Maps staje się problematyczne im większą mamy liczbę pojazdów. Zajmuje to dużo czasu a skutek może być taki, że pojawiają się błędy wynikające ze zbyt dużej ilości danych do manualnego przetworzenia. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększenie kosztów „last mile” związanych z większymi kosztami floty, kierowców oraz terminowością dostaw.
Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw obsługujących „last mile” zarówno na potrzeby własnego biznesu, jak i świadcząc usługi transportowe decyduje się na specjalistyczne rozwiązania, czyli planowanie tras w narzędziu zintegrowanym z mapami i planerem tras w systemie TMS.


Jaka jest więc różnica pomiędzy Google Maps, a dedykowanym planerem?

Planowanie jak najszybszych i najbardziej opłacalnych tras z uwzględnieniem wymagań klientów, warunków drogowych, jest bardzo złożonym i skomplikowanym zadaniem. Zrobienie tego szybko - jest to prawie niemożliwe. Dlatego z pomocą przychodzą algorytmy, które wykorzystują dedykowany planer tras.

Poniżej przestawiamy wybrane parametry, które uwzględniają algorytmy planowania „last mile” w systemie VIA TMS:

• Okna czasowe dostaw wraz z priorytetyzacją poszczególnych lub nadawców/odbiorców;
• Stopień wypełnienia pojazdów, ograniczenia tonażowe i gabarytowe dla pojazdów powyżej i poniżej 3,5t;
• Ustawienie kolejności punktów na trasie, tak aby jak najefektywniej wykorzystać dostępny czas pracy kierowcy, ograniczyć zużycie paliwa oraz liczbę wykorzystywanych pojazdów;
• Specjalistyczne wymagania dla danej dostawy, takie jak pojazd z windą, ADR, czy rozładunek bokiem;

Na co postawić – Google Maps czy dedykowany planer?

Google Maps to prawdopodobnie najlepsze bezpłatne rozwiązanie do planowania prostych tras. Wszystko zależy od stopnia złożoności, skali prowadzonego biznesu oraz dalszych planów przedsiębiorstwa w kontekście „last mile”. Może być wystarczającym rozwiązaniem dla kilku pojazdów i kilkunastu tras dziennie. Jednak niewątpliwie stanowi pewnego rodzaju bloker w przypadku jednoczesnego zwiększania skali transportu i zmniejszania kosztów planowania tras.
Dedykowane planery tras zostały stworzone w odpowiedzi na wyzwania stojące przed firmami zajmującymi się planowaniem „last mile”. Warto na pewnym etapie rozwoju biznesu firmy zastanowić się nad dedykowanym rozwiązaniem. Obecnie na polskim rynku mamy już przynajmniej kilka tego typu planerów. Próg inwestycji w taki system również znacznie się obniżył i rozwiązania dostępne są nie tylko dla wielkich graczy, ale też dla małych i średnich przedsiębiorstw.


A jakie są Państwa doświadczenia? Wykorzystujecie Google Maps, czy profesjonalne planer?

Wskazaliśmy tylko kilka parametrów planera systemu VIA TMS, zapraszamy do kontaku, jeśli potrzebujesz więcej informacji.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

  • Raport „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie”

    Information
    26.10.2022

    Polski Instytut Transportu Drogowego oraz Betacom S.A. przygotował dla Państwa raport:
    „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie”.
    Raport powstał na bazie wyników ankiety, przeprowadzonej w sierpniu i wrześniu

    ...
  • Polski Kongres Transportowy E-Logistics 2021 - 19-20 maja

    Information
    11.05.2021

    Polski Kongres Transportowy E-Logistics 2021 to jedno z największych i najważniejszych wydarzeń skierowanych do branży logistycznej. Co roku gromadziło liczne grono wystawców, zacnych prelegentów, liderów branży,  którzy dzielili się własnymi

    ...
  • #1 Do roboty.

    Information
    17.11.2020

    W raporcie PWC pt. "Transport przyszłości", czyli perspektywa rozwoju transportu drogowego na przestrzeni lat 2020-2030 czytamy, że prognozowana średnioroczna dynamika wzrostu firm świadczących rozwiązania z zakresu RPA (Robotyzacja procesów

    ...
  • Mierzmy aby usprawniać. Porozmawiajmy o wskaźnikach.

    Information
    16.10.2020

    Na początek zastanówmy się nad KPI - ang. Key Performance Indicators, pl. Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Już niemal wszyscy doskonale rozczytują ten skrót, którego definicja wg Wikipedii brzmi: „KPI to finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako

    ...

KONTAKT.

Jeżeli masz pytania, napisz do nas

Form by ChronoForms - ChronoEngine.com
Damian Swoboda.nowy

Damian SwobodaPresales Consultant 

e-mail: dswoboda@betacom.com.pl

tel. +48 502 243 583